EZ zet regels nummerportabiliteit in tegen slamming

EZ zet regels nummerportabiliteit in tegen slamming

13 apr

Minister Henk Kamp (Economische Zaken) betreurt het dat de besprekingen in het zelfreguleringsoverleg van de telecomaanbieders op het gebied van slamming op niets zijn uitgelopen. Ondanks de constructieve opstelling van het merendeel van de partijen bleek zelfregulering om het zogeheten fenomeen van slamming ofwel lijnkaping een brug te ver.

De demissionair minister van EZ komt nu met andere stappen om op korte termijn met een oplossing te komen. Hij ziet hiervoor twee mogelijkheden binnen de bestaande wet- en regelgeving, zo schrijft hij in een brief aan de Tweede Kamer. “In de eerste plaats zie ik aanknopingspunten in de regels voor nummerportabiliteit. In de tweede plaats betreft het de kaders voor redelijke verzoeken om netwerktoegang.” In beide gevallen kunnen beleidsregels de bestaande wettelijke kaders verduidelijken, zodat er betere waarborgen komen tegen een door de zakelijke abonnee ongewenste overstap.

Tegelijkertijd blijft het uitgangspunt dat het wisselen van telecomaanbieder laagdrempelig moet zijn en eenvoudig door de nieuwe aanbieder namens de abonnee kan worden geregeld met de oude aanbieder. Kamp: “Alleen waar bepaalde telecomaanbieders meer dan incidenteel klachten van zakelijke abonnees veroorzaken, zijn gerichte extra waarborgen op zijn plaats.”

Aanscherpen kaders nummerportabiliteit

Kamp zet in eerste instantie in op het aanscherpen van de kaders voor nummerportabiliteit. Dat betekent onder meer dat de telecomaanbieder die een abonnee verliest, bij redelijk vermoeden van slamming aan de nieuwe aanbieder aanvullend bewijs mag vragen dat de overstap door de klant ook gewenst is. Eventuele aanscherping van de kaders voor redelijke verzoeken tot netwerktoegang houdt hij als alternatieve optie achter de hand, voor het geval dit nodig mocht blijken.

Slamming van zakelijke abonnees is het fenomeen dat een zakelijke abonnee wordt geconfronteerd met een overstap naar een andere telecomaanbieder zonder dat hij hierom heeft gevraagd of hier (bewust) mee heeft ingestemd. De partijen die aan slamming doen, misleiden vaak de ondernemers waar zij contact mee hebben om zo tot een ‘wilsuiting’ te komen die nodig is om een abonnement over te zetten. Aan een nieuw contract zitten vaak hogere kosten verbonden.

Weer vaker sprake van slamming

Het ministerie van EZ liet begin maart weten nog bezig te zijn met de problematiek van slamming, zo stelde Kamp in antwoord op kamervragen. Slamming is in 2016 weer meer in de aandacht gekomen, vooral als het gaat om vaste telefonie in de zakelijke markt.

ACM heeft in december 2016 een probleemanalyse gemaakt en in maart voorbeeldbrieven gepubliceerd voor bedrijven die een contractovername willen terugdraaien. Daarvoor moeten de oude en de nieuwe aanbieder moeten worden aangeschreven. ACM kan gedupeerden echter niet rechtstreeks helpen, omdat het gaat om private overeenkomsten tussen twee bedrijven.

Eerder deze week stelde de Stichting Telecom- en internetgebruikers Nederland (sTN) al dat het Forum Interconnectie en Speciale Toegang (FIST) – een zelfreguleringoverleg van alle operators – geen overeenstemming had bereikt over zelfregulering inzake slamming. sTN eiste daarom dat de overheid snel tot actie over gaat om de voor slamming verantwoordelijke ‘telecomcobwoys’ tegen te gaan.

Delen

Nieuwsbrief

Sign up for PXS by numbers

Social media

Twitter

Volg ons